Information 2022-04

Sedan senaste informationsbladet har styrelsen haft fyra möten samt ett konstituerande möte efter årsstämman. Årsstämman gick av stapeln i vanlig ordning, uppslutningen kunde vara något bättre, men, de som deltar har möjlighet att besluta över budget, om hur vårt område skall skötas och andra frågor.

Den motion som styrelsen lagt fram återremitterades till styrelsen som fick uppdraget att förtydliga vissa uppkomna frågeställningar till nästa årsstämma. Budgeten för 2022 fick i och med det vissa förändringar. Protokoll från årsstämman och ny budget kan ni inom kort hitta på hemsidan.

Planerade möten

Styrelsen har planerat möten till den 5 maj, den 2 juni och den 16 juni.

Valberedningen

Enligt föreningens stadgar ska styrelsen bestå av fem ledamöter och två suppleanter. Årets valberedning med Leif Karlsson som sammankallade kunde presentera förslag till ny styrelse och övriga förtroendevalda.

Förtroendevalda för 2022

OrdförandeUlla Blom Ivarsson
KassörPeter Jarbratt
SekreterareMagnus Sjögren
Ledamot och trädgårdsansvarigGunnar Nilsson
LedamotClas Sjögren
SuppleantDinko Laks
SuppleantMaria Marin
RevisorClaes Larsson
Revisor suppleantAlexandra Schmidt
StugfogdeKent Johansson
GårdskarlJohan Hellbrand

Skötsel av området

Tillsammans förvaltar vi området med gräsytor, buskar, träd, lekplatser, förbindelseled, garagelängor och Kvarnstugan. Det är allas vårt ansvar och när de gemensamma städdagarna inträffar är det ett förträffligt tillfälle att få lära känna grannar och övriga i området.

Vårstädardagen kommer att äga rum den 23 april med ett Beställarmöte den 6 april. Kallelse kommer att skickas ut till respektive områdesansvarig. Servering av korv och kaffe planeras av stugfogden tillsammans med områdesansvarig i område 2. Den motion som lämnades in till stämman av styrelsen kommer att ses över ytterligare för att reda ut vissa oklarheter och presenteras igen på nästa årsstämma. Generellt kan sägas att stämman var positiv till motionen.

Kvarnstugan

Går att hyra som ni alla vet. Styrelsen planerar lite ytterligare renovering inne i stugan. Bland annat har vi tittat på att taket behöver åtgärdas.

Information via hemsidan

På hemsidan har du möjlighet att registrera dig. Gör du det tillåter du styrelsen att skicka information till din mailadress. Fakturor skickas idag till de flesta fastighetsägarna via e-post men det är endast för det ändamålet styrelsen fått godkännande. Idag använder vi sociala medier och hemsidan som informationskanaler. Vid behov skulle det kunna vara värdefullt att snabbt få ut information till alla medlemmar. Så vi ser gärna att ni registrerar er.

MSB och skyddsrum

Norrköpings kommun är fastighetsägare till Snoan 109 som omfattar våra gemensamma grönytor och byggnader. Samfälligheten har i sina stadgar och anläggningsbeslut uppdrag att förvalta Snoan 109 vilket innebär att vi ska se till att allt är i samma skick som när samfälligheten bildades.

MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) gav fastighetsägare i uppdrag för något år sedan att genomföra inspektion av skyddsrummen och åtgärda eventuella brister.

Med anledning av detta har styrelsen haft återkommande dialog med Norrköpings kommun om ansvarsfrågan och om vem som ska stå för kostnaden för att åtgärda bristerna som noterats i samband med inspektionen.

Glädjande nog meddelade kommun innan årsmötet att kommunen med stor sannolikhet kommer att stå för dessa kostnader. De medel som styrelsen budgeterat för detta arbete, samt den summa som avsattes förra året till detta ändamål, beslutade stämman att avsätta till vår gemensamma fond GA1. Inom området finns 6 skyddsrum. Kvarnstugan och 5 garage är skyddsrumsskyltade. Kommunen har ansvar att inom 48 timmar iordningsställa skyddsrummen vid akut behov.


Vi önskar Er en riktigt Glad Påsk
Ulla Blom Ivarsson, Peter Jarbratt, Magnus Sjögren, Gunnar Nilsson, Claes Sjögren, Dinko Laks och Maria Marin

Lämna en kommentar